Коли банк не може стягнути заборгованість за кредитом з недобросовісного клієнта, то залишається два виходи: подати на нього до суду або продати борг колекторському агентству. Перший шлях дуже довгий, затратний і за грошима, і за часом. Тому банки віддають перевагу способу одразу передавати борги колекторам. Тут і починаються проблеми: ані колектори, ані позичальники до кінця не знають своїх прав, керуючись у процесі повернення боргів емоціями. Що мають право робити колектори і як убезпечити себе від їх неправомірних дій, розкажемо у статті.
Хто такі колектори
Спочатку визначимо, хто такі колектори і які права вони мають. Колектор — це приватна особа, яка працює самостійно або ж є співробітником агентства. У обов’язки колектора входить повернення проблемної заборгованості законними методами. Ключове слово — законними.
Давайте розберемося, що вважається допустимим в роботі колектора. Отже, згідно з законодавством України, співробітники колекторського агентства мають право на:
- Здійснення телефонних дзвінків боржнику тільки в робочий час, тобто з 7.00 до 20.00 у будні і з 80:00 до 21:00 у вихідні. У святкові дні дзвінки заборонені.
- Ведення переписки, у тому числі електронної, СМС або ж поштової.
- Стягувати майно неплатника нарівні з судовими приставами, але тільки за рішенням суду.
Багатьох боржників, які вже зіткнулись з проблемою стягнення боргу агентством, цікавить питання «Чи мають право колектори приходити додому?». Відповімо одразу: «Так, мають». Якщо позичальник не повертає борг після декількох телефонних дзвінків або листів, то колектори змушені прийти до неплатника та зустрітися з ним особисто. Проте такі зустрічі мають проходити в межах закону і не порушувати суспільний порядок та права громадян як з однієї, так і з іншої сторони.
Всім відомі випадки, коли колектори погрожували боржникам розправою або псування майна при особистих зустрічах. Але також варто сказати, що й самі позичальники нерідко нападали на колекторів зі зброєю.
Як боротися з колекторами
Незважаючи на те, що закон регламентує права колекторських агентств, багато збирачів заборгованості перевищують свої повноваження. Вони готові вдаватися до залякування, погроз, нападів на боржника і членів його родини. В такому випадку важливо не відповідати агресією, а поводитися в межах закону. Що потрібно робити, якщо колектори взялися за вас:
- Завжди записуйте телефонні розмови з колекторами. Це дуже важливо для подальшого звернення до суду або у правоохоронні органи. Фіксуйте час розмови, її тривалість. Якщо вам надійшов дзвінок з незнайомого номеру, одразу ж вмикайте запис і скажіть про це тому, хто телефонує.
- Дізнайтеся, хто вам телефонує. Попросіть колектора представитися, а також вимагайте докази того, що банк дійсно передав ваш борг саме цьому колекторському агентству. Для цього вимагайте назвати номер договору, назву банку и суму боргу. Якщо колектор відмовляється надати інформацію, кладіть слухавку і не ведіть більше перемовини.
- Якщо колектори приходять додому, кричать, погрожують, намагаються напасти на вас, записуйте все, що відбувається, на камеру мобільного телефону і терміново викликайте поліцію. Не відмовляйтеся писати заяву про напад, інакше ви не доведете, що такой випадок дійсно був.
- Колектор прийшов до вас на роботу і вимагає поговорити з ним прямо зараз? Сміливо викликайте поліцію та звертайтесь з позовом до суду на банк, який передав конфіденційну інформацію третім особам.
- Зберігайте всі листи, які вам висилають колектори поштою, в електронному вигляді або СМС. Якщо ви вирішите звернутися до суду, то листи можуть стати доказом взаємодії з колекторами.
- У деяких випадках колектори можуть погрожувати не тільки особисто боржнику, але і членам його родини. Якщо таке трапилось, одразу звертайтесь до поліції та вимагайте негайного розгляду. Тільки врахуйте, всі ваші звернення до правоохоронних органів мають бути задокументовані.
- У разі розповсюдження колекторами неправдивої інформації про вас особисто або членів вашої родини також звертайтеся до поліції і до суду. Зберіть скріншоти принизливих написів з соціальних мереж, зробіть фотографії, якщо вони з’явилися на стінах під’їзду. Ви можете залучити колекторів до адміністративної відповідальності та стягнути з агентства компенсацію моральної шкоди.
Запам’ятайте, чим краще ви знаєте свої права, тим складніше колекторам буде вплинути на вас. Не залишайте випадки незаконних дій з боку працівників агентств без уваги. При першому ж порушенні ваших прав звертайтесь до поліції.
Висновки
Діяльність колекторських агентств в Україні регламентується законом «Про колекторську діяльність», у якому прописані всі можливі способи стягнення заборгованості. Якщо дії колекторів порушують ваші права як людини і громадянина, то потрібно негайно звертатися до правоохоронних органів. Якщо ви вже стикнулися з колекторами, то запам’ятайте декілька простих правил:
- Завжди залишайтесь ввічливим та спокійним. Колектори можуть спеціально провокувати вас на грубість та агресію. Пам’ятайте, це лише маніпуляція, щоб вивести вас з себе.
- Записуйте всі телефонні розмови та особисті зустрічі, зберігайте переписку.
- При мінімальному порушенні прав викликайте поліцію та пишіть заяву. Пам’ятайте, якщо ви не написали заяву, значить, вашого звернення не було.